,

Vi slappar för lite

Hälsablogg med olika hälsatjänster i bild.
För något år sedan läste jag en artikel i Dagens Arbete på ämnet skriven av Psykologen Agneta Sandström.  Agneta skrev att: sjukskrivningstalen ökar, välfärdssamhället knakar och hemma ligger de moderna arbetarna och gnisslar i sina bettskenor om nätterna. Hur hamnade vi här?

Agneta skriver att en normal dag för en svensk småbarnsfamilj är fylld med aktiviteter från klockan sex på morgonen till 23 på kvällen. Skjutsning, skola, arbete, handla, äta, ägna sig åt meningsfull fritid, kolla appar och ta del av det internetbaserade nätverkandet.  För 20 år sedan tittade vi på TV en stund på kvällen, idag tittar vi på TV samtidigt som vi läser nyheter eller spelar ett spel på läsplattan och pratar i telefonen och detta kanske under tiden vi äter vår lunch … Detta mår inte våra hjärnor bra av. Generellt sover vi för lite, latar oss för lite.

Jägare/samlare för tusentals år jagade, samlade nötter och frukter ca två timmar i taget.. Däremellan socialiserade man och sov, sov och sov. Detta menar Agneta, är våra hjärnor gjorda för, ansträngning ett par timmar, sedan återhämtning, vila och socialisering.

Gör ingenting

Agneta föreslår att man ägnar sig en stund av ingen aktivitet alls, en stund av mindelessness. Vad tror du om det?

Jag var på kalas för några veckor sedan och då pratade vi mycket om det här. Det visade sig att flera av de som satt vid mitt bord varit sjukskrivna den närmsta tiden för utmattningsdepression. Kvinnor i 35-40-årsåldern, som jag verkligen inte hade kunnat gissa skulle hamna där. När vi pratar om skälen till varför var vi ganska ense om att allt snurrar på så snabbt och tiden för återhämtning fanns inte. Symtom som grinig, hyperaktiv, trött, tunnelseende, nedstämd och till och med att hosta blod beskrevs.

Minska kraven på dig själv

Hur ska vi då tackla vår vardag och alla krav för att minska risken att bli sjuka? Vi pratade om vikten att se över alla krav som du har på dig själv och börja sålla i dem. Är det nödvändigt med den perfekta trädgården? Att var med i styrelsen i flera föreningar? Att dina barn har fyra aktiviteter per vecka? Städa två gånger i veckan? Baka ditt eget bröd? Osv.

Om du ska hinna vila och återhämta dig och ta hand om din kropp med träning, sömn och bra kost utan att också det känns som en stress och belastning, är det nödvändigt att plocka bort några av måstena för att få plats med dig själv!

Kristin är hälsopedagog och arbetar på SOS Internationals. Vill du läsa mer från Kristin?