, ,

Varför trotsa regn och mörker?

Hälsablogg med olika hälsatjänster i bild.
Det första jag gör på morgonen är att tända en brasa i kaminen. Det är mörkt ute, regnar, blåser och är knappt fem grader ute. Idag ska jag till kontoret som ligger 15 minuters cykeltur hemifrån. Jag brukar alltid cykla men idag känns det inte så lockande.

Så här när höstens rusk har kommit är det lätt att välja bort promenaden, cykelturen eller löprundan. Man behöver fler och bättre kläder för att trivas och ursäkterna för att slippa finns det gott om. Jag tar bilen till kontoret. När jag är på väg hem tänker jag på våra två barn som under eftermiddagen får gå en dryg halvtimme från bussen för att komma hem. Jag känner lite dåligt samvete och funderar på om jag ändå ska hämta dem. Jag hinner inte hämta och när jag senare frågar hur promenaden varit svarar båda att det var skönt.

Vi rör oss för lite

Tidigare i år presenterades en studie där närmre 1700 barn och ungdomar ingick som visar att majoriteten av barn och ungdomar i Sverige rör sig för lite. Forskningen är entydig när det gäller fysisk aktivitet och rekommendationerna, vilka är lågt satta, säger att unga bör ägna minst 60 minuter per dag åt pulshöjande aktivitet. I det ingår allt från att cykla till skolan, lek på raster till tävlingsidrott på fritiden. Det är bara 44 procent av pojkarna och 22 procent av flickorna som når den nivån. Gymnasieelever är stillasittande 80 procent av sin tid. I USA har barn och ungdomars fysiska aktivitet minskat dramatiskt, bara över en generation. Barn i USA spenderar i genomsnitt 4-7 minuter utomhus i rörelse.

Regnkläder och vuxenansvar

Den fysiska aktiviteten är till stor del föräldrarnas ansvar. Och det säger ju sig självt att det blir svårt att säga till barnen att de ska cykla i regnet men själv ta bilen. Jag känner mig inspirerad att se över både mina och barnens regnkläder nu och ge mig ut i höstrusket. Jag hoppas att även du som läser kan känna inspiration att trotsa mörker, kyla och regn. Både för din egen och barnens skull.

Om du vill veta mer om hur fysisk aktivitet påverkar din kropp och hjärna kan jag rekommendera Anders Hansens böcker Hjärnstark och Fysisk aktivitet på recept. Jag kan också rekommendera ett avsnitt från Kropp och själ på P1. Du hittar direktlänk nedan.

Ha kul i regnet!

/Emelie

Emelie är psykolog och arbetar på SOS Internationals. Vill du läsa mer från Emelie?