,

Våra tre rörelseplan!

Hälsablogg med olika hälsatjänster i bild.
Om du vill ha en stark kropp och minska risken för skador är det bra om du börjar fundera på hur du rör dig, tränar och använder din kropp. Visste du att vi kan röra oss i tre olika rörelseplan?

Många av de rörelser vi vuxna utför på en dag begränsar sig mycket till ett plan, sagitalplanet, vilket innebär framåt-bakåtplanet. Även i klassisk styrketräning är framåt/bakåtplanet det vanligaste. Detta plan innebär rörelser som sker framåt och-eller bakåt, exempelvis ett utfallssteg, knäböj eller bicepscurl. Det är inget fel med dessa övningar, men  rent allmänt ska du röra dig i alla våra tre plan för att få en varierad och allsidig träning-som i sin tur leder till en starkare och mer funktionell kropp,

Idrott täcker tre plan

Ser man till många idrotter så kräver de ett rörelsemönster som involverar alla tre rörelseplanen samtidigt. Detta gäller även om du tittar på ett barn som leker. De hoppar, springer, rullar, står på huvudet, klättrar, hjular och ålar. Känner du igen det? Någonstans i vår uppväxt slutar vi med detta rörelsemönster och begränsar oss till framåt/bakåt. Det är inte helt ovanligt att det ”smäller” till i ryggen när man sitter i bilen och ska vrida sig bakåt för att ge barnet i bilstolen nappen, eller när du står lätt framåtböjd och gör en lätt vridning för att ställa in tallriken i diskmaskinen. Dessa exempel innebär inga tunga lyft utan bara att du gör en rörelse som du sällan gör och inte är smidig nog.

Framåt, bakåt, böj och rotera

Det andra planet du behöver involvera är frontalplanet, det är rörelser som sker åt sidan såsom sidoutfall, hantellyft åt sidan och jumping jacks. Det tredje planet kallas horisontalplanet och innebär att du roterar kroppen eller en del av den. Exempelvisinåt och utåtrotation i axelleden. Ett annat exempel på en bra rotationsövning är att rotera med pinne,

Du behöver alltså röra kroppen framåt/bakåt, sidoböja och rotera den.  Fundera som sagt över hur du använder din kropp i vardagen och på träning. Hitta variationen och bli starkare, smidigare och minska risken för skador.
Lycka till med variationen!

Kristin är hälsopedagog och arbetar på SOS Internationals. Vill du läsa mer från Kristin?