, , , ,

Utan strumpor och skor

Sommartid är det så härligt att kunna gå barfota! Vi stänger in de stackars fötterna i trånga skor hela dagarna och de har nog de tuffaste förhållanden i kroppen på många sätt. Vi bär hela vår vikt på fötterna och våra skor skapar många gånger felställningar som sedan förändrar hela kroppen och dess funktioner.  Vi använder inte de små muskler som finns för att ge foten bästa stöd om vi alltid går med skor.

Jag älskar att gå barfota i sand, på grusväg och i gräs. Att gå på grus är inte riktigt skönt i början innan fötterna vänjer men det känns skillnad redan efter första rundan. Jag låter mycket aj, oj och usch första turerna på grus men sedan är det så skönt. Det blir som akupressur och fotmassage på en och samma gång!

Bara sätt ner fötterna i härlig sand och det känns så skönt och bästa peelingen blir det! Att gå på gräs är mjukt och skönt men även det kan kännas lite annorlunda i början. Vi är skapta för att gå barfota men det är ju inte så lätt i våra nordliga bredder. Nu är det tid att släppa fötterna fria!

Skriv gärna ner hur du mår innan du börjar för att kunna stämma av med alla positiva effekter det ger dig! Gör en avstämning efter 2-4 veckor och upptäck förbättringar och förändringarna som blir!

Förbättra hälsan barfota

Flera studier har visat att det påverkan vår hälsa påtagligt positivt. Vi är biokemiska och bioelektriska personer och hela tiden utbyter vi kemi och elektriska impulser i kroppen som är i kontakt med där vi befinner oss. Många av våra icke önskvärda hälsotillstånd består av att vi har pågående inflammation i kroppen som leder till ohälsa på sikt. Om vi går på gräs, grus och sand tar vi upp negativa joner som är bra för inflammationen som är positiva joner.

Hälsoeffekter barfota enlig forskning

  • Sänkt blodtryck
  • Mindre inflammation i kroppen
  • Stressreducerande
  • Underlättar insomnande
  • Förbättring vid kronisk smärta
  • Lugnar nervsystemet
  • Förbättrar immunförsvaret
  • Mildrar muskelspänning och huvudvärk

Clint Ober har gjort flera olika studier och forskning på att just jorda sig som man gör när man få kontakt med marken.

Läs mer på earthinginstitute.net

Må så gott!

/Kicki

Kicki är Hälso-och beteendevetare och föreläser bland annat om kost och hälsa. Vill du läsa mer från Kicki?