,

Tid för träning

Hälsablogg med olika hälsatjänster i bild.
Du vet att det är viktigt att träna och du vill så gärna prioritera det. Men du får inte riktigt till det, det är mycket annat som ska hinnas med och träningen är ofta det som får stå tillbaka. Jag har alla förutsättningar för att få till regelbunden träning. Jag är morgonpigg, har bra arbetstider, har gott om släktingar och vänner som gärna hjälper till att se efter vår dotter, Är mycket tacksam för detta och är väl medveten om att alla inte har lika väl förspänt som jag. Jag kan ibland förstå om någon av mina kunder tänker ”Det är lätt för henne att säga” när vi pratar om hur viktigt det är att planera in fysisk aktivitet. Därför funderar jag mycket på hur jag kan hjälpa människor att tänka kring träning och komma på sätt att underlätta för dem att hitta lämpliga luckor.

Nyligen var jag själv hemma med dottern under två veckor då min man var på resa. Jag brukar, som jag nämnt tidigare, gå upp tidigt på morgonen och ta en promenad, springtur eller åka till stallet, innan jobbet. Men detta bygger på att maken är hemma och att vår dotter inte blir själv hemma. Under dessa två veckor löste jag det istället så att jag gick upp ca en halvtimme tidigare och körde ett enkelt pass på vardagsrumsgolvet. Jag gjorde 8 övningar 20 repetitioner och gjorde dessa 3 varv detta tog sammanlagt ca 15 minuter. Övningar jag gjorde var knäböj, utfallsteg, armhävningar, rygglyft, tricepspress, höftlyft, situp och upphopp. Jag körde på så jag fick bra puls och svettades ordentligt. Efter det en skön dusch, väcka dottern och sedan gemensam frukost.

Krångligare än så behöver det inte vara. Det krävs ingen barnvakt, utrustning och är gratis. Det som krävs är viljan och motivationen att ställa väckarklockan lite tidigare. Och för vissa kanske det innebär att man får tänka på att komma i säng lite tidigare på kvällen. Så pröva att stänga av TV och dator en liten stund tidigare i kväll och testa denna kickstart på dagen!

Kristin är hälsopedagog och arbetar på SOS Internationals. Vill du läsa mer från Kristin?