, , , ,

Sov dig piggare!

Hälsablogg med olika hälsatjänster i bild.
I mitt förra inlägg uppmanade jag er att prioritera sömnen 2018 och nu är vardagen igång för de allra flesta, men att komma in i sina sovvanor kan ta lite tid och ibland behöver sömnen hjälp på traven. Här ger jag er tips på hur ni kan förbättra sömnen och sova er piggare.

Motion och dagsljus är toppen för hela kroppen. Om du kommer hem och känner att du borde komma ut och gå/springa/träna men du känner att du är så trött – så hör upp – du är inte trött i kroppen (såvida ditt jobb inte är väldigt fysiskt), det är huvudet som är trött!

Hjärnan signalerar att den är trött av allt som har hänt under dagen. Det är logistik – hämta och lämna barn, det är möten och uppgifter att sköta om. Det är mycket ljud och många kanske jobbar i öppna kontorslandskap som tar mycket energi av oss. Hjärnan processar alla intryck och ljud och det gör oss både trötta och okoncentrerade.

Många gånger när vi är i vardagen så har vi rutiner och vanor som vi brukar göra. Våra vanor påverkar oss mer än vi kanske reflekterar över. Bestäm dig att du säger till dig själv:

Jag är bara trött i huvudet ! Om jag sticker iväg och tränar så blir jag trött i kroppen och klar i huvudet.

Kanske kan du få till din träning innan du kommer hem?

Att gå ut på lunchen är också en fantastik fördel för både koncentration och sömn. När vi kommer ut så får vi tillgång till serotonin som vid mörker omvandlas till melatonin som är vårt sömnhormon. Vi lättar även på fysiska spänningar som kan vara en del av våra sömnproblem.

Tips för bättre sömn

  • Dagsljus och motion.
  • ”Kvälla dig” och var klar när sömntåget kommer.
  • Stäng av mobiler, tv och datorer – telefoners ljus påminner om dagsljus och hindrar melatoninet att gå in och göra oss sömniga.
  • Undvik äta sent framförallt snabba kolhydrater.
  • Dra ner på kaffe, socker och alkohol.
  • Svalt, mörkt och tyst rum.
  • Varm kropp och ”kallt” huvud.
  • Andningsövningar – förläng ditt utandningstag och låt vagusnerv göra dig lugn.
  • Läs en bok eller lyssna på en ljudbok när det är dags att sova.
  • Gå upp direkt utan att snooza – att snooza gör dig tröttare och det ger dig en kemisk berg-, och dalbana. Sov fram till du ska gå upp eller gå upp tidigare.

/Kicki

Kicki är Hälso-och beteendevetare och föreläser bland annat om kost och hälsa. Vill du läsa mer från Kicki?