,

Så tränar du intervaller

Hälsablogg med olika hälsatjänster i bild.
Är du en av dem som går, cyklar eller springer samma runda i samma tempo ett bestämt antal gånger i veckan? Undrar du sedan hur det kommer sig att din kondition inte blir bättre?

Om du är en av dem så föreslår jag att du testar att under några veckor lägger in ett eller två intervallpass i veckan. Oavsett om du gillar att promenera, cykla, simma, hoppa hopprep eller springa så är det bra att variera sättet du gör det på. Det är bra med variation. Ibland tränar du lågintensivt, alltså att du jobbar på en lägre puls där du inte blir så andfådd och svettig och ibland tränar du högintensivt, då pulsen pressas upp och du blir flåsig och svettig.

Exempel på intervallträning

Löpning
Om vi tar löpning som exempel så kan du först jogga i lugnt tempo som uppvärmning i ca 5-7 minuter, sedan 1 minut snabbare tempo. Efter det springer du i högt tempo i 30 sekunder. Under dessa sekunder tar du verkligen i och låter pulsen stiga ordentligt. Sedan joggar du långsamt alternativt promenerar du 30-60 sekunder, upprepar detta 3-4 gånger. Efter detta joggar du lugnt i 10 minuter som nedvarvning. Efter hand kan du lägga till fler intervaller och öka upp sprintintervallerna till en minut.

Promenader och annat
Denna typ av intervaller funkar även på promenader. Värm upp med promenad i 10 minuter, sedan gå riktigt snabbt i 30 sekunder, lugnt i en minut precis som i exemplet ovan. Självklart kan du köra intervaller när du cyklar, simmar eller hoppar rep också. Huvudsaken är att du jobbar intensivt och pressar upp pulsen för att sedan ta kontroll över pulsen och sänka den.

Sätt fart och må bättre

Intervallträningen är effektiv var du än befinner dig i ditt motonerande. Det är ett mycket effektivt sätt att förbättra din kondition. Kondition är ju helt enkelt att öka hjärtats förmåga att pumpa runt blod och förse kroppen med syre. En bra kondition gör att du orkar med ditt jobb och din vardag bättre, att du har mer kraft och energi kvar till att göra roliga saker på din fritid. Backträning är också ett fantastiskt bra, roligt och jobbigt sätt att träna som jag återkommer till vid ett annat tillfälle,

Lycka till med din intervallträning. Krångla inte till det, bara bestäm dig för hur många sekunder du ska öka eller bestäm att du ökar mellan två lyktstolpar eller liknande. Du kommer snabbt att få kvitto på att din intervallträning ger resultat, så tveka inte ut och pröva.

Kristin är hälsopedagog och arbetar på SOS Internationals. Vill du läsa mer från Kristin?