,

Promenera mera!

Promenera är toppen för hela kroppen! Ja, all träning är bra för kroppen! Det är skonsamt, samtidigt som det ger oss massor av fördelar som vi kanske inte tänker på. Men trots att vi alla vet att motion och att röra på sig är bra så kanske det ändå inte blir inte så ofta som hade varit bra för oss!

Studier visar att en promenad om dagen i dagsljus ger lika eller bättre resultat för deprimerade än antidepressiv medicin ger. Sök dagsljus som skapar serotonin som är just vår ”må bra – signalsubstans”. Se gärna uppåt för att få in ljuset i ögonen. Enligt studier påverkar vi våra tankar positivt och vi kan inte tänka negativa tankar när vi riktar blicken uppåt och får in ljus i ögonen.

Genom att promenera får du även mer energi, blir mer kreativ, bättre fungerande tarmar = mer glad mage men också sänkt blodtryck, bättre blodsocker och du ger dina kolesterolvärden en skjuts nedåt.

Rörelse blev resultat

Själv älskar jag att gå varje dag. Det är så härligt! Jag går mellan 4 – 8 km varje dag och det har jag gjort sedan jag var 16 år. Min vana föddes av att det var tråkigt att sitta på bussen. Jag märkte att min rörelse påverkade studieresultaten. De gick upp markant eftersom jag var mer alert.

Det bör tilläggas att jag alltid har varit en aktiv inom sport och en person som sällan sitter stilla, men promenaderna gjorde något mer. Sedan dess har jag fortsatt. Det gör mig klar i sinnet och ger mig bra fokus. Naturen ger kraft och varje dag ger unika upplevelser.

Hälsa gärna på mig och vi ses ute på promenaden.

/Kicki

Tips på bra vanor att få in i vardagen

  • Gå på lunchen

  • Ha jobb-, och telefonmöte utomhus

  • Kafferast + promenad = sant

  • Promenera varierat - terräng, redskap, rundor

Kicki är Hälso-och beteendevetare och föreläser bland annat om kost och hälsa. Vill du läsa mer från Kicki?