,

Orostid

Hälsablogg med olika hälsatjänster i bild.
Många som jag träffar i mitt arbete som psykolog vill ha hjälp att hantera oro. Att oroa sig kan vara ett bra sätt att förbereda sig för framtida utmaningar eller bearbeta sådant som hänt. Problemet är ofta att orostankarna blir automatiska och triggas oftare än man önskar. Tankarna drar med sig känslor av osäkerhet, rädsla och oro vilket gör att tankarna känns sanna. Ja, en stor del av problemet är att man tar tankarna på allvar och behandlar dem som sanningar.

För vissa kan oron bli stark och övergå i ett grubblande som tar så pass mycket plats i livet att det blir ett problem. Jag tänkte berätta lite om en enkel teknik för att hantera oro (baserat på Kognitiv beteendeterapi) som både enligt forskning och min erfarenhet hjälper många som har problem med oro.

Tekniken brukar jag kalla för “orostid”. Man oroar sig ofta utan att man är riktigt medveten om det. Nummer ett är därför att öva på att bli medveten om när orostankarna har tagit över. När man har blivit bättre på det så kan man prova att schemalägga orostid. Man bestämmer en tid varje dag då man helt ägnar sig åt sin oro. Resten av tiden kan man “heja på orostankarna” och påminna tankarna om att ni har ett inbokat möte och att ni få prata mer då. Efter att man hejat på tankarna övar man på att släppa orostankarna och fokusera på det man höll på med innan de kom. Och när orostankarna kommer igen får du göra samma procedur igen. Det är bra att ha bestämt vilken tid du ska ha “orostiden” liksom att bestämma hur mycket tid du avsätter. 15 till 30 minuter brukar vara lagom lång tid att avsätta. Under orostiden kan du skriva ned dina orostankar om du vill, problemlösa om du behöver eller bara låta orostankarna och känslorna vara med dig en stund och ge dem uppmärksamhet. Det kan kännas jobbigt eftersom att vi för det mesta försöker göra vad vi kan för att bli av med oron och därför slipper ha närkontakt med känslorna.

Självklart fungerar inte denna teknik för alla och det finns många fler tekniker att prova om man har problem med oro. Om du vill ha tips på fler tekniker och hjälp att hantera oro kan jag rekommendera boken “Sluta grubbla, börja leva” som är skriven av Steven Hayes.

Emelie är psykolog och arbetar på SOS Internationals. Vill du läsa mer från Emelie?