,

När livet slår till

Hälsablogg med olika hälsatjänster i bild.
Ingen kommer undan sorger, kriser och jobbiga episoder i livet. Det kan handla om separation, sjukdom eller någon annan stor livsomställning. Någon gånger slår livet till. Det är viktigt att veta att det okej att ta en dag i taget och att det finns hjälp att ta sig upp, om man trillat för långt ner.

När vi är mitt i en kris med svåra känslor, sömnproblem och oro är det inte konstigt att man för en tid tar en dag i taget och bara koncentrerar sig på att klara av det man måste. Man måste hämta barn, handla, tvätta, laga mat, gå till jobbet. Annat som man brukar göra såsom att träna, träffa vänner, gå kvällskursen, får för en tid stryka på foten. Att på detta sätt prioritera måsten kan vara en nödvändighet, men fungerar bara för en väldigt begränsad tid.

Livet kan inte bara bestå av måsten

Att leva såhär mår man självklart inte bra av. När livet begränsas till måsten lider man ofta ännu mer av de där svåra känslorna, sömnproblemen, relationsproblemet och oron som gjorde att man prioriterade bort det där man gillade. Det är alltså viktigt att man i längden inte fortsätter att bara göra måsten. Det är då inte längre den utlösande faktorn (krisen, förlusten eller motsvarande) som gör att man inte mår bra utan det räcker med att man fortsätter att begränsa livet till måsten för att man ska fortsätta må dåligt.

Att ha kul – en ond cirkel

Många känner i en sådan situation, att eftersom just eftersom att de inte mår bra så vill de inte gå på innebandyträningen eller träffa vännerna. Det vill man göra när man mår bättre och känner sig mer som sig själv. MEN man börjar inte må bättre eller får lust när man inte gör sådant som ger avkoppling, energi eller mening. En ond cirkel som kan vara svår att se och ännu svårare att komma ur.

Det är också detta som vi brukar kalla depression. Det kan finnas fler orsaker till depression, men den här onda cirkeln finns i regel med. Att börja öppna upp livsutrymmet igen och göra saker som kan ge en energi igen spelar en viktig roll för att komma ur den onda cirkeln.

Så behandlas depression

Jag har träffat så många människor som gjort den här resan. Depression är tyvärr mycket vanligt. Om du vill veta mer om depression läs på Vårdguiden. En del depressioner läker av sig själva utan någon åtgärd och i andra fall behövs behandling. Vid lätt till medelsvår depression rekommenderas KBT (kognitiv beteendeterapi) och/eller fysisk aktivitet och/eller medicin. Behandling i form av fysisk aktivitet har som du kan förstå inga biverkningar utan ger istället många andra positiva effekter för hjärnan och kroppen. Om du vill veta mer om hur fysisk aktivitet kan hjälpa dig igenom en depression rekommenderar jag Anders Hansens bok “Hjärnstark”. Läs boken eller hitta någon av hans föreläsningar på nätet.

Om du vill läsa en bok som handlar om hur man kan hantera svåra livshändelser kan jag verkligen rekommendera boken: “När livet slår till” av psykologen Russ Harris.

Jag tycker att det är ett bra uttryck för hur livet gör emellanåt, att det slår till. Originaltiteln är kanske ännu bättre; “The reality slap”. Titeln för mina tankar till vad man kan förvänta sig av livet.

/Emelie

Emelie är psykolog och arbetar på SOS Internationals. Vill du läsa mer från Emelie?