, , , ,

Magbesvär, allergi och oro kan vara matallergi – HIT

Har du ofta besvär med att din kropp inte vill som du vill? Magknip, diareér, uppblåsthet, nässelfeber, eksem, klåda och utslag eller allmän uppskruvad känsla som oro utan anledning, kan det vara matintolerans HIT – histamintolerans.

Du kanske har sökt inom vården för att få klarhet utan att de hittar något. Du har gjort allergitester utan resultat. Du har säkert hört talas om antihistaminer, olika mediciner som många behöver äta just vid allergibesvär. Kanske är svaret att välja bort livsmedel som triggar ditt system.

Matöverkänslighet ökar i Sverige och i övriga länder

Livsmedel med hög histaminhalt kan påverka kroppen precis som en riktig allergi men den går inte riktigt spåra. Histamin är ett naturligt ämne i kroppen som ska försvara oss mot främmande ämne men vid brist på ett enzym, DAO, i tarmen så kan inte tarmen bryta ner histaminet. Själv har jag under många år, innan jag visste ens vad det var känt mig allergisk och överkänslig mot olika livsmedel men inte riktigt förstått vad och det har inte heller varit ett klart svar dvs följt någon linje. Min allergi, nässelfeber och ibland yrsel och oro efter jag ätit har inte kunnat ledas till något förutom soja. När jag började äta mer strikt försvann problemen. Det är nu i efterhand jag kan förstå vad det berodde på.

Varför kroppen reagerar på höga histaminhalter är något oklart men mycket pekar på dålig tarmflora, högt intag av olika mediciner som smärtstillande, mot astma, blodtryckssänkande samt antibiotika samt stress under längre tid.

Se över vad du äter och undvik mat med hög histaminhalt i 3 månader och se vad som händer i din kropp! Det är fantastiskt att må bra och ha härligt energi !

Mat med hög histaminhalt

Livsmedel som mognar eller lagrats längre tid och konserverad mat

  • Alkolhol, rött vin
  • Fisksås, konserverad fisk på burk
  • Vinäger samt mat som innehåller vinäger ketchup, majonäs
  • Frukter som ananas, banan och jordgubbar
  • Tufo- sojasås
  • Skinka, salami, bacon
  • Ost
  • Nattskuggeväxter, potatis, paprika, spenat och ruccola
  • Jäst
  • Kikärter, jordnötter, sojabönor

Livsmedel med låg histaminhalt

  • Färskt kött
  • Färsk fisk
  • Kyckling
  • Äggula
  • Färsk frukt
  • Färska grönsaker
  • Kokosmjölk, rismjölk
  • Färskost – typ feta
  • Smör, ghee
  • Kallpressade oljor, ej solros pga hög omega6

Allt mat som ligger framme ökar histaminhalten efterhand.

Frysa in färskt funkar fint.

Läs gärna mer på https://ehdin.com

Må så gott!

/Kicki

Kicki är Hälso-och beteendevetare och föreläser bland annat om kost och hälsa. Vill du läsa mer från Kicki?