,

Härliga pauser från stillasittandet

Jag har just tillbringat några dagar i det hus på landet som jag tidigare bott i under flera år. Nu när jag var tillbaka påmindes jag om hur mycket mer jag är utomhus och hur mycket mer jag rör på mig i den miljön. Det är långt till brevlådan och soptunnan. Jag hämtar ved ofta. Garaget ligger längre bort. Bara att komma till någon av grannarna ger mig en promenad.

Där jag bor nu, i ett villaområde söder om Göteborg, fascineras jag när jag ser att flera av våra grannar som när de kommer hem i sin bil från arbetsdagen kör fram till brevlådan för att hämta posten för att sedan backa tillbaka till sitt hus, allt för att slippa ta några steg utanför dörren.

Vi vet alla att det är viktigt för hälsan att träna. Tyvärr räcker det inte är att träna. Det är nämligen så att stillasittande, som många av oss ägnar stor del av dagen åt, i sig självt är en hälsofara. Vill du se på ett kortare och underhållande Youtube-klipp för att veta mer om varför stillasittande inte är bra för dig – kika in klippet ovan.

Rörelse måste vara roligt

Forskare som studerat våra rörelsemönster har funnit att stillasittandet bidrar, i mycket större grad än man tidigare trott, till de “välfärdssjukdomar” som många drabbas av såsom hjärt- och kärlsjukdomar, cancer, diabetes och så vidare. Som psykolog tror jag dock inte på att skrämselpropaganda kommer att få mänskor att sluta sitta stilla. Jag tror att vi måste göra det roligare att ta pauser och röra på oss. Något annat man kan göra är att förändra miljön. Man kanske inte flyttar ut på landet för att få mer vardagsmotion eller får barn för att få mer vardagsmotion, det är sådant man får på köpet.

Men ett bra sätt att bryta stillasittandet genom att förändra miljön är att skaffa sig ståskrivbord och gärna lite olika sätta att sitta ned, kanske på en pilatesboll, en balansstol eller sadelstol för att variera med kontorsstolen. Ett annat bra sätt att bryta stillasittandet är att ha en signal på telefonen som signalerar att det är dags att ta en paus. Det har visat sig att det räcker att rör på dig vart trettionde minut för att slippa de negativa effekterna av stillasittandet.

Möte med rörelse

När jag arbetade ihop med en grupp sjukgymnaster så såg de till att alla på möten ställde sig upp vart tjugonde minut. Vi fortsatte mötena stående och efter en stund satt alla ned igen. Det gjorde dessutom att man höll sig vaken.

Har du suttit ned i 30 minuter nu? Prova och se om det kännas skönt att få sträcka lite på dig!

/Emelie

Emelie är psykolog och arbetar på SOS Internationals. Vill du läsa mer från Emelie?