,

Håll dig frisk i influensatider

De senaste veckorna har den årliga influensan och maginfluensan tagit hårt på befolkningen. Jag är en av dem som trillat dit. Jag var frisk på kvällen och vaknade med influensa och hög feber och värk i kroppen, halsen brann och näsan rann. Det är nu tio dagar sedan och det är fortfarande inte mycket med mig, hur vältränad eller sund jag än är till vardags.

Att bli sjuk i influensa får en att bli påmind om hur snabbt kroppen tar en ifrån stående till horisontalläge. Hur man helt blir utslagen och det är inte mycket man kan göra mer än att vänta tills det går över. Ibland är det en nära döden upplevelse. Vila, vätska, vänlighet och värme är den bästa medicinen och att fylla på med det som hjälper kroppen bli bättre och starkare.

Huskurer mot influensa

  • Antiinflammatiorisk kost.
  • Varmt te med ingefära.
  • Honung  känns lenande och ger många antioxidanter.
  • Citron och apelsin ger kroppen extra C- vitamin.
  • Broccoli är en dundermedicin med sin gröna färg = massor med antioxidanter.
  • Vitlök är antiinflammatorisk och ska hjälpa att bekämpa virus.

Hjälp som hjälper

Om du ser på tepåsens tex på bilden så står det:

Kindness is the light of life

Det finns mer än huskurer som hjälper dig att bli frisk. Ordspråket visar verkligen en stor del i vad som känns värdefullt och som hjälper en att bli frisk  – att någon som ger omtanke och ser till så att man har vad man behöver. Få vill bli smittade, men att sätta en kasse med mat utanför dörren är en fantastisk gest eller erbjuda sig gå ut med hunden. Att någon kommer med lagad mat till en är verkligen något som ger kraft, glädje och god bättring.

Uttrycket vid sjukdom stämmer verkligen: Om man är frisk önskar man sig tusen saker, när man är sjuk har man en önskan – att vara frisk.

.

Fysisk aktivitet gör dig frisk

Sjukdomar går inte alltid att förhindra, men lite går att förebygga. Om du rör på dig så håller du dig i alla fall friskare. Läs gärna den senaste forskningen som menar att det räcker att promenera eller cykla 30 minuter om dagen om du har ett stillasittande liv. Det eliminerar riskerna nästan helt ifrån våra livsstilssjukdomar som hjärt-kärl sjukdomar med flera.

Må så gott!

/Kicki

Kicki är Hälso-och beteendevetare och föreläser bland annat om kost och hälsa. Vill du läsa mer från Kicki?