, , ,

Gränssättning – om att säga ja och nej!

Hälsablogg med olika hälsatjänster i bild.
Häromveckan fick jag en fråga från en terapeut som jag handleder som önskade hjälp med något (utöver mitt uppdrag). Om jag skulle hjälpa till skulle det innebära mycket merjobb för mig. Jag hade just lovat mig själv att inte ta på mig något mer den här månaden, för att orka med det jag har utan att må dåligt. Så jag svarade på mailet och talade om att jag tyvärr inte har någon möjlighet att hjälpa till.

Jag fick inget svar på mailet och har sedan dess tänkt flera gånger på hur mitt mail uppfattades. Katastroftankar, typ hen gillar mig inte lägre, jag borde ha hjälpt till och så vidare. Trots att jag försökte svara på ett snällt sätt så känns det som att jag betett mig illa. Har du någon gång varit med om något liknande?

Övning ger färdighet

Sjukskrivningar på grund av stress har ökat mycket de senaste åren. Det är ofta ambitiösa, hårt arbetande och högpresterande som drabbas. Många är vana vid att klara av mycket och inte behöva sätta några gränser. Men när de negativa konsekvenserna av stress kommer så är det som att kroppen hjälper till att sätta den gräns som man själv inte klarat att sätta. Med erfarenheten av att kroppen “sagt ifrån” så behöver man bli bättre på att själv sätta dessa gränser, innan kroppens stressymptom gör det. Om man aldrig behövt sätta gränser eller säga nej tidigare är det självklart något som man behöver öva på.

Att sätta gränser handlar dock inte om att säga nej i alla lägen. Det handlar om att vara i kontakt med vad som är viktigt för just dig. Det handlar i första hand om att veta vad man vill säga ja till. Liknelsen från Alice i underlandet kan vara till hjälp här. Alice frågar katten, “vart ska jag?” och katten svarar med att fråga “vart vill du?” Alice svarar “det vet jag inte” varpå katten säger att “då spelar det ingen roll vilken väg du tar”. När du vet vart du vill (vad du vill säga ja till) kan det också bli tydligare för dig vad du vill säga nej till.

Våga sätta gränser

Om du vill läsa mer om hur du kan öva på att sätta gränser kan jag rekommendera boken “Att sätta gränser för sig själv och andra” skriven av psykologen och författaren Åsa Kruse. Hon har också skrivit en bok om hur man på ett hållbart sätt kan börja arbeta igen efter stressrelaterad ohälsa. I det sammanhanget spelar gränssättning en självklar roll.

/Emelie

Emelie är psykolog och arbetar på SOS Internationals. Vill du läsa mer från Emelie?