, ,

Frossa i ägg i påsktider och alla tider

Foto: Pixbay.com
Ägg är fantastiskt nyttigt! Det gör dig mätt på rätt sätt. Ägg är ett litet krutpaket med vitaminer, mineraler och protein. Ett av de mest näringstätaste livsmedlen som vi kan äta. Ägg är lätt att tillaga och har världens bästa förpackning – sitt eget skal som är hållbart både i kyla och värme och kan användas till kalkning i rabatten och i kroppen.

Ägg är snabbmat som gör dig piggare och friskare – ät ägg till frukost och du blir mätt längre. Ät ägg till mellanmål och det håller sötsuget borta.

Det är lätt att ha ett par kokta ägg i väskan om det skulle bli tidsbrist eller av någon anledning inte hittar den mat du vill äta. Du kan förvara kokta ägg i rumstemperatur i två dagar och ägg håller betydligt längre i kylskåp än vad man kan läsa på förpackningarna.

Ägg och kolesterol

Många tror att ägg höjer kolesterolet, men det gör det inte. Tvärtom hjälper det kroppen att reglera rätt kolesterolmängd. De till och med höjer ditt goda HDL-kolesterol och av LDL-kolesterolet gör kroppen av med. 80 % av kolesterolet som kommer från din lever. Kolesterolet höjs av fett och socker. Så vill du sänka ditt kolesterol är det socker och fett du ska se upp med.

Äggets vita är protein och gulan är både protein och fett. Två ägg om dagen ger dig ca 12 gram protein. Gör en omelett med sparris, lök och tomater och några skivor ost på. Koka, stek eller blanda i maten som gör den extra proteinrik och god.

Jag hoppas att allt jag delat med mig av ska få dig att äta ägg varje dag!

Ägg är:

  • Proteinrikt
  • Mättande
  • Höjer inte blodsockret – bra mot sötsuget och för stabil blodsockerbalans
  • Innehåller bland annat A- och D-vitamin
  • Selenrikt – bra för ämnesomsättningen och avgiftning
  • Livsnödvändiga fettsyror – 40 % av äggets fett är enkelomättat
  • Toppen för muskelvävnaden vid träning och återhämtning
  • Kalorisnålt

Spara äggskalen

Äggskalen innehåller mycket kalcium. Lägg de kokta äggskalen i ugnen på 200 grader i 15 minuter. Krossa sedan dem och ha dem i din mat eller smoothie. Bra för din benstomme och dina leder. MEd andra ord fyller de på med kalcium som är så viktigt för hela kroppen. Det går också bra att  lägga krossade äggskal i rabatten för att få finare grönsaker och blommor. Äggskal kan med andra ord användas till massor av saker – det är bara fantasin sätter gränser!

Ät ägg och bli piggare och starkare!

Glada hälsningar/Kicki

Kicki är Hälso-och beteendevetare och föreläser bland annat om kost och hälsa. Vill du läsa mer från Kicki?