, ,

Dötid, livstid och mät skärmtid!

Hälsablogg med olika hälsatjänster i bild.
Dötid i kön, på bussen eller i väntrummet finns inte längre. Dötiden har ersatts med skärmtid, tid med din smartphone. Men vad är dötid egentligen? Och är livstid motsatsen till dötid? Nja, jag tror att de flesta skulle hålla med mig om att skärmtid inte är något som ger oss mer kontakt med det viktiga i livet såsom ordet “livstid” för tankarna till.

Kan det vara så att om man inte har oanvändbar dötid så kan det samtidigt bli svårt att ha värdefull livstid? Precis på samma sätt som död och liv är avhängigt av vartannat.

Dötiden är tillbaka

Sedan jag plockade bort sociala medier från min telefon så har jag fått tillbaka dötiden; väntan mellan olika aktiviteter. Mina dagar kan innehålla många olika sorters aktiviteter på många olika platser och tiden mellan aktiviteterna ger mig lite utrymme att ställa om och få en paus. Det kändes konstigt i början, jag öppnade telefonen och fingrarna letade efter appar som skulle ge mig den input jag var van vid, men efter att ha kollat vädret hade jag inte så mycket mer att göra. Jag kollade vädret en gång till. Och nu har jag börjat vänja mig vid dötiden. Jag har till och med kommit att gilla den.

Begränsa skärmtiden

Vi gör i genomsnitt cirka 3000 mobilswipes per dygn. Men inte du, eller?  Skärmtid tros ligga bakom ökad psykisk ohälsa hos ungdomar liksom försämrade IQ-nivåer bland barn och ungdomar i Sverige. Vi har nog bara skrapat lite på ytan när det gäller förståelsen för hur digitaliseringen påverkar oss. För att må bra och få balans mellan intryck och vila behöver vi bli bättre på att fatta medvetna beslut gällande skärmtiden. Vi behöver sätta gränser för oss själv liksom för våra barn.

Mät din skärmtid

Att ta bort sociala medier från min telefon är ett medvetet val jag gjort. Ett annat är att inte ta med mig telefonen in i sovrummet. Mitt tips är att bara prova någon vecka och se hur det påverkar ditt mående. Bara göra ett experiment. Idag finns också många appar som mäter hur mycket du använder din telefon. Kanske kan vara intressant att först själv estimera hur mycket du tror att du använder din telefon och sedan jämföra resultatet med vad appen har mätt. Jag har provat och jag utmanar dig att våga göra det samma. Det kan hända att resultatet kommer att förvåna och kanske skrämma dig.

/Emelie

Emelie är psykolog och arbetar på SOS Internationals. Vill du läsa mer från Emelie?