,

Ät dig friskare

Gör en god juice av färskpressade rödbetor, lingon och lite vatten.

Vi kan äta oss friskare bara genom att äta bättre! Vissa livsmedel ger effekt ganska snabbt och finns redan i vår vardag. När vi äter bättre slipper vi biverkningar som annars följer med när vi exempelvis använder kemiska läkemedel. Det är kosten som kan bli vår medicin.

Sänk blodtrycket

Rödbetor sänker blodtrycket effektivt. Drick 2 dl rödbetsjuice varje dag så hjälper det dig att sänka ditt blodtryck. Det är nitratet i rödbetan som gör att trycket sjunker. Ett lägre blodtryck minskar risken för blodpropp och stroke. Motion och avslappning är också värdefullt när trycket ska ner. Undvik gärna socker och snabba kolhydrater som höjer ditt blockersocker och via insulin och noradrenalin höjer blodtrycket. Du får resultat redan på 1-3 veckor.

Öka prestationen

Du har säkert hört om seriefiguren Karl-Alfred. Forskning har på senare tid kommit fram till att just spenat gör oss starkare! 200 gram om dagen har visat sig göra stor skillnad i musklerna enligt en studie på cyklister. Även rödbetor hjälper även till med att ge dig mindre träningsvärk.

Minska i fettupptaget i kroppen

Ät lingon så minskar du upptaget av fett i kosten enligt en forskning gjord i Lund. Efter tre månader visade sig lingongruppen ha de bästa resultaten. De hade ökat mindre i vikt, hade lägre blodsockervärden, lägre inflammation i kroppen och var inte lika insulinresistenta. Även deras kolesterolhalter och fettvärde i levern var lägre än de som fått fettrik mat utan bär. Ät gärna lingonen osötade. Finns torkade i hälsokost om du inte själv hunnit plocka.

Frisk med kål

Frossa i kål i olika former  – varje dag. Kål innehåller svavelämnen som är cancerbekämpande. När kål bryts ned i mag- och tarmsystemet bildas ämnen som i flera studier visat sig ha betydelse för risken för cancer och hjärt- och kärlsjukdomar. Fyll din tallrik med rödkål, brysselkål, vitkål  eller grönkål. Ja, det finns massor av andra sorter också.

Ät och njut!

/Kicki

Kicki är Hälso-och beteendevetare och föreläser bland annat om kost och hälsa. Vill du läsa mer från Kicki?