Hälsablogg med olika hälsatjänster i bild.
,

Barfota utan strumpor och skor

Det är ibland nyttigt att gå barfota för att träna fötterna men det kan också vara obekvämt för den ovana. Det finns dock övningar för att härda fötterna och göra det behagligt att vandra utan skor.
Hälsablogg med olika hälsatjänster i bild.
,

Tystnad

Vi har alla olika definitioner av lugn och ro, det som gör att vi slappnar av. Det kan vara en vandring i skogen, sitta i parken eller kanske att gå vid havet. Oavsett så är sinnesro något som vi behöver för att må bra i längden och då är det passande att ta till vara på de tystare stunderna i våra liv.
Hälsablogg med olika hälsatjänster i bild.
,

Kungligt initiativ, GEN-PEP

GEN-PEP är ett initiativ från kronprinsessparets stiftelse där man sätter fokus på barn och ungdomars hälsa. De rör sig för lite och äter för dåligt, samt att de vuxna inte heller alltid föregår med gott exempel. Det är ett nationellt problem som Prins Daniel lyfte fram vid Almedalen.
Hälsablogg med olika hälsatjänster i bild.
,

Ambitionsstegring

Ambitionsstegring är ett begrepp som beskriver känslan av missnöjdhet när förväntningarna hela tiden höjs under arbetets gång och man till slut förlorar perspektivet om vad som är viktigt. Känslan av att klara av någonting och komma i mål bör vara tillräckligt men det är allt för lätt att vara efterklok och självkritisk.
Hälsablogg med olika hälsatjänster i bild.
,

Vikten av styrketräning

Professor Michail Tonkologi hävdar att en stark kropp är en utgångspunkt för ett långvarigt liv. FaR (fysisk aktivitet på recept) är konceptet att det är bättre att ordinera träning än medicin för folk som lider av exempelvis depression. Hur träningen ser ut beror på individen men huvudsaken är att man tränar och utmanar kroppen.
Hälsablogg med olika hälsatjänster i bild.
,

Good-enough

Det är inte lätt att hitta balansen i prestation utan att man sliter ut sig på längre sikt. Hur vet man när man ska stanna upp och andas ut? Fördelen med att ta en paus när man är på gränsen till trötthet är att man får lite mer psykiskt utrymme till återhämtning och således större chans att kunna återuppta arbetet snabbare efteråt. Att trötta ut sig fullständigt innan man tillåter sig andrum är sällan en bra idé.
Hälsablogg med olika hälsatjänster i bild.
,

Hälsostress

Att vara mån om sin hälsa kan både vara bra och dåligt beroende på graden man hängiver sig till den. Stress kan uppkomma när man omges av för många regler och måsten i vardagen. Det är fördelaktigt att slappna av ibland och göra det man vill göra som omväxling - till exempel äta gott eller skippa träningen. Hälsa kan lätt bli ohälsa när man stressar.
Hälsablogg med olika hälsatjänster i bild.
,

Be om hjälp!

Ibland är det svårt att be om hjälp när man känner sig sliten och det är lätt att bagatellisera det hela. Den här mentaliteten är ofta receptet för att gå in i väggen när sinnet inte klarar mer press och stress. Den mest effektiva och enklaste lösningen på problemet är att be någon om hjälp; att avlasta sig själv ett tag från diverse åtaganden och ansvar så att sinnet och kroppen kan återhämta sig.
Hälsablogg med olika hälsatjänster i bild.
,

Lev ett friskare och längre liv

Det finns en rad olika faktorer som bestämmer vår friskhet, däribland ärftlighet. Den viktigaste ingrediensen för friskhet är däremot livsstilen: hur vi lever och vad vi äter som banar vägen för vår hälsa. Bertil Marklund har skrivit en enkel bok där han delar med sig av tips för att förlänga våra liv och uppmuntra välmående.